Van boecxskens en wat dies meer sy
Van vechtkonst ende ridderlyckheit
Herberg "Het Gelag van Isidorus"
Voor informatie info@vgsj.nl
Veel plaatjes kunt u uitvergroten door er op te klikken
Het meest schrijnende voorbeeld van achterstelling was dat bastaardkinderen uitgesloten werden om te participeren in het gildewezen. Pas in 1731 werd het gildewezen verboden bastaarden uit te sluiten.
Ook in sociaal opzicht werden buitenechtelijke kinderen gediscrimineerd, want hoewel het in sommige gebieden mogelijk was zich in sociaal opzicht te rehabiliteren door het sluiten van een geschikt huwelijk, was het in Gottingen juist zo dat een verbintenis met een bastaard erin resulteerde dat beide huwelijkspartners hun burgerrechten verloren.
Alles bij elkaar opgeteld, is het niet verwonderlijk dat er in de middeleeuwen verhoudingsgewijs veel buitenechtelijke kinderen te vondeling werden gelegd.
Om van te houden
Om na het voorafgaande te onderstrepen dat de middeleeuwer wel degelijk van zijn kinderen hield, wordt de Franciscaner Petrus Allegro geciteerd, die rond 1260 al zei: "Natuurlijk houdt de mens van zijn nakomelingen: dat zie je immers ook bij alle dieren en zelfs bij de minderwaardigste schepsels op aard..."
Maar de liefde voor de kinderen mocht ook weer niet groter zijn dan de eigenliefde en de liefde voor God.
Trouwens: van de talrijke bedelkinderen hield helemaal niemand.
Behalve gelieft, werden kinderen ook dikwijls als lastig ervaren. Bartholomaeus Anglicus
(ca. 1250) en Eustache Deschamps (1346-
Kinderkleding
De schrijver veronderstelt dat de manier waarop adellijke kinderen op schilderijen als kleine volwassenen worden afgebeeld alleen maar te maken zou hebben met de rol die ze in hun latere leven toebedeeld zouden gaan krijgen.