Algemeen

 

Agenda

 

Terugblik Wapenpas 2010

 

Eedele speysen

 

Gedicht van St.Joris

 

So syn wy gemaniert

 

Ter leeringhe ende vermaeck

 

Van boecxskens en wat dies meer sy

 

Van vechtkonst ende ridderlyckheit

 

Wie syn wy

 

Links

 

Herberg "Het Gelag van Isidorus"

 

Contact

 

Foto's VGSJ 2008

 

Voor informatie info@vgsj.nl

 

Veel plaatjes kunt u uitvergroten door er op te klikken

Lees verder

Het ging er tussen de verschillende leerlingen vaak zo ruw aan toe, dat het verboden was om behalve je broodmes andere messen op zak te hebben en ook kaart-, dobbel en gokspelen waren niet toegestaan.

 

Opvoeding

In de middeleeuwen hing men de gedachte aan dat de mens zowel door zijn afkomst als door zijn opvoeding gevormd werd. Een adellijke afkomst bood dus de ideale voorwaarden voor een edele mens.

Voor je temperament was volgens de geleerden bovendien ook nog de verhouding tussen de vier belangrijkste levenssappen doorslaggevend (bloed, slijm, zwarte en gele gal), die bij de gezonde mens in evenwicht moesten zijn. Met deze wetenschap kwamen de geleerden tot vier menstypen: de sanguinische (teveel bloed), de flegmatische (teveel wit slijm), de cholerische (teveel gele gal) en de melancholische (teveel zwarte gal) mens. Je kon je (teveel aan) temperament, en dus je karakter, volgens hen beïnvloeden door het eten van de juiste voedingsmiddelen.

Bij de opvoeding was het belangrijkste doel kinderen tot een goed Christen te maken: De christelijke moraal was dus veel belangrijker dan praktische vaardigheden. Het was dan ook gebruikelijk om heiligen als voorbeeld te nemen voor het dagelijkse leven.

De opvoeding van jongens en meisjes was totaal verschillend. Jongens werden op hun later ambacht en maatschappelijke status voorbereid, meisjes op hun rol als echtgenote, huisvrouw en moeder.

 

Van adel

In de hogere kringen waren goede tafelmanieren en omgangsvormen van groot belang. Adellijke jongens leerden tot aan hun twaalfde ten minste rijden, daarna begon het dure eigen maken van de wapenleer, de vechtkunst, de jacht en het worstelen. Ook het leren van hoofse gezelschapspelen als schaken en triktrak mocht bij een adellijke opvoeding niet ontbreken.

 

kind und kegel 7 bekwaamhden.jpg

Deze plaat uit het 'Hausbuch der Fürsten zu Walburg-Wolfegg'

laat zien hoe adellijke kinderen moesten leren worstelen, vechten, musciceren en omgaan met valken voor de jacht.